Entizol tablety pro psa

Entizol obsahuje metronidazol a běžně se předepisuje pro psy. U psů se používá k léčbě různých zdravotních problémů, včetně gastrointestinálních stavů, které způsobují průjem, protozoálních parazitů, jako je Giardia, a bakteriálních infekcí. Toto silné antibiotikum účinně léčí mnoho různých typů bakterií, což z něj činí cenný nástroj pro veterináře, který mohou mít ve svých zásobách. V tomto příspěvku se ponoříme do použití a výhod metronidazolu pro psy, stejně jako jeho potenciální vedlejší účinky a jak jej správně podávat. Pokračujte ve čtení, abyste se dozvěděli více o výhodách metronidazolu (Entizolu) pro psy.

Entizol pro psy

Entizol obsahuje metronidazol, který se používá k léčbě parazitárních infekcí anaerobními bičíkatými prvoky z kmene Metamonada, kteří kolonizují a rozmnožují se v tenkém střevě u psů, koček a jiných společenských zvířat. Někdy ale infekci tímto parazitem spolehlivě neodstraní a je pro tento účel u psů a koček nahrazen fenbendazolem. Používá se také k léčbě chronického zánětlivého onemocnění střev u koček a psů. Obecně může veterinární komunita používat metronidazol pro jakoukoli potenciálně citlivou anaerobní infekci. Metronidazol by se měl používat pouze v případě potřeby, protože bylo prokázáno, že je karcinogenní u myší a potkanů.

Metronidazol

Metronidazol je obsažen v přípravku Entizol. Jde o nitroimidazolové antibiotikum a antiprotozoální lék na předpis používaný k léčbě široké škály bakteriálních a protozoálních infekcí u psů. Metronidazol působí pouze proti anaerobním organismům, protože je aktivní výhradně v anaerobních buňkách. Metronidazol pro psy má také imunomodulační a protizánětlivé vlastnosti. Metronidazol účinně cirkuluje celým tělem a je vylučován játry.

Kdy použít metronidazol pro psy?

Metronidazol pro psy je léčbou první volby u infekcí způsobených citlivými prvoky (např. giardiáza, trichomoniáza) a anaerobními bakteriemi, jako je klostridium a kampylobakter, které u psů běžně způsobují průjem. Kromě toho může být také použit jako doplňková terapie ke zvládání zánětlivého onemocnění střev modulací imunitního systému a poskytováním protizánětlivých účinků.

Vedlejší účinky metronidazolu u psů

Nejčastěji hlášenými vedlejšími účinky metronidazolu u psů jsou nauzea a zvracení.

Další možné nežádoucí účinky zahrnují zánět jazyka (glositida), zánět úst (stomatitida) a příznaky neurotoxicity, jako jsou záchvaty, ztráta koordinace (ataxie), třes, slepota a dezorientace. Po vysazení metronidazolu se klinické příznaky neurotoxicity u psů obvykle začnou zlepšovat. Může však trvat několik týdnů nebo dokonce měsíců, než se plně zotaví.

Je důležité si uvědomit, že ne všichni psi budou mít tyto nežádoucí účinky a že se mohou lišit v závažnosti. Pokud po zahájení užívání metronidazolu u svého psa zaznamenáte jakékoli související příznaky, je důležité co nejdříve kontaktovat svého veterináře.

Ve vzácných případech se ukázalo, že metronidazol dočasně ovlivňuje čich psa. Tento nežádoucí účinek je obvykle dočasný a měl by vymizet do 10 dnů po ukončení užívání metronidazolu.

Dávkování pro psa

Metronidazol je psům typicky podáván orálně, buď ve formě pilulky nebo jako tekutá suspenze. Přesný způsob podávání a dávkování se bude lišit v závislosti na konkrétním léčeném stavu, stejně jako na velikosti a hmotnosti psa. Je nezbytné dodržovat pokyny vašeho veterinárního lékaře a podávat metronidazol pouze podle pokynů. Nejlepší je podávat metronidazol bez jídla, protože jeho podání s jídlem ovlivní a sníží absorpci a biologickou dostupnost léku, který se dostane do krevního řečiště, aby účinkoval.

Metronidazol je lék s velmi hořkou chutí, takže většina psů ho nebude chtít užívat. Nejlepší je smíchat metronidazol s malým množstvím vlhkého jídla nebo oblíbeného pamlsku, aby byl chutnější.

Typické dávky metronidazolu pro psy

Typická dávka metronidazolu pro psy je 10 až 25 mg/kg tělesné hmotnosti, podávaná dvakrát denně (každých 12 hodin). Přesná dávka bude záviset na léčeném stavu a měla by být vždy předepsána vaším veterinárním lékařem.

Celkové denní dávky metronidazolu, které překračují 40 mg/kg u psů, byly spojeny se zvýšeným rizikem neurotoxicity s neurologickými vedlejšími účinky, a to i při krátkodobém používání. Při použití vyšších dávek nebo podávání léků po delší dobu je důležité postupovat opatrně a pečlivě sledovat psa, zda se u něj nevyskytují známky neurologických problémů.

Nebezpečí metronidazolu pro psy

Metronidazol by se neměl používat u psů se známou alergií nebo citlivostí. Kromě toho by metronidazol neměl být používán u březích nebo kojících fen, protože jeho bezpečnost je v současné době nejistá.

Pokud má váš pes onemocnění jater, váš veterinář by měl výrazně snížit dávku, protože metronidazol se vylučuje játry, a proto jakékoli poškození jater může ovlivnit vylučování metronidazolu z těla a zvýšit pravděpodobnost toxicity.

Nejčastější dotazy

1. Je metronidazol pro psy lék na předpis?
    Ano, metronidazol je lék na předpis a měl by být podáván pouze po získání platného veterinárního předpisu. Váš veterinář posoudí stav vašeho mazlíčka a určí nejlepší postup léčby.
  2. Jaké je nejčastější použití metronidazolu u psů?
    Metronidazol se běžně používá k léčbě průjmu u psů tím, že pomáhá obnovit normální střevní bakteriální flóru.
  3. Měl by být metronidazol podáván s jídlem nebo bez jídla?
    Metronidazol by neměl být podáván s jídlem, protože jídlo může snížit biologickou dostupnost léku. Absorpce metronidazolu může být při podávání s jídlem snížena, což může snížit účinnost léku. Pro zajištění optimální absorpce a účinnosti se doporučuje podávat metronidazol nalačno. Pokud však váš pes po užití metronidazolu pociťuje žaludeční nevolnost nebo zvracení, je nejlepší poradit se s vaším veterinářem, abyste určili nejlepší postup pro vašeho jednotlivého psa.
  4. Jak dlouho by měl můj pes užívat metronidazol?
    Délka léčby metronidazolem bude záviset na léčeném stavu a měl by ji určit váš veterinární lékař. Obecně je metronidazol předepisován na 7 až 10 dní, ale některé stavy mohou vyžadovat delší léčebné kúry. Je důležité dodržovat pokyny vašeho veterinárního lékaře a nepřestat podávat metronidazol před předepsanou dobou trvání. Příliš brzké vysazení metronidazolu může vést k rezistenci na antibiotika a k relapsu léčeného stavu.

Entizol pro psa

Entizol, který obsahuje účinnou látku metronidazol, se ukázal jako účinná léčba různých stavů u psů, jako jsou bakteriální a protozoální infekce a zánětlivé onemocnění střev. Metronidazol by měl být používán s opatrností u psů s onemocněním jater, protože to může ovlivnit metabolismus metronidazolu u psů. Při pečlivém sledování a správném dávkování může být metronidazol bezpečnou a účinnou možností terapie pro mnoho zdravotních problémů u psů. Když pochopíme, jak metronidazol funguje při léčbě těchto běžných onemocnění našich chlupatých přátel, můžeme jim poskytnout tu nejlepší možnou péči. Máte-li jakékoli další otázky týkající se metronidazolu u psů, kontaktujte svého veterináře.

. Entizol tablety pro psa [online]. ČeskáVeterina.cz, . .