Tvrdá stolice u psa

Psi by měli vykonat potřebu nejméně jedenkrát denně, popřípadě dvakrát, přičemž do jisté míry hraje roli i plemeno psa a samozřejmě typ potravy, počet denních dávek, fyzické zatížení a podobně. Pokud pes stolici vylučuje méně než jedenkrát za dva dny, vyhledejte veterinární péči a konzultujte zdraví psa se svým veterinářem. Dále u psa můžete sledovat problémy s vylučováním a změny v chování.

Příčiny tvrdé stolice

Zácpa (konstipace) je definována jako málo časté, neúplné nebo obtížné vyprazdňování, při kterém se vylučuje tvrdá či suchá stolice. Existuje také chronická zácpa (obstipace), což je těžká forma potíží s vyprazdňováním, které se nedaří zvládat nebo na ně nezabírá léčba. Chronická zácpa je dlouhotrvající stav, kdy tuhou, suchou stolici není možné vyloučit a takto postižený pacient se nedokáže vyprázdnit.

Je mnoho příčin, které způsobují zácpu, od krmiva až k dysfunkci vnitřních orgánů či k problémům s pojivovým tkanivem.

Přehled nejčastějších příčin zácpy u psa:

• příjem velkého množství vlákniny
  • příjem malého množství vlákniny
  • nízká fyzická aktivita
  • dehydratace (způsobena onemocněním)
  • narušení sliznice konečníku (například kvůli provedenému chirurgickému zákroku)
  • vedlejší účinek medikamentů, popřípadě doplňků stravy
  • náhlá změna krmiva, dávkování
  • nádor, váček na konečníku
  • pes sežral kameny, hračky, rostliny, cokoliv, co blokuje peristaltický posun
  • nečistoty kolem rekta nebo nadměrná obezita psa, která de facto blokuje vylučování
  • zvětšená prostata (pouze u psů)

Příznaky zácpy jsou u psa podobné močovým problémům, diagnóza se tak může zaměnit například se zánětem močových cest, onemocněním ledvin či s močovými kameny.

Zácpa u starého psa

Pokud se pes nemůže vyprázdnit (pes se nemůže vyprázdnit), může následovat manuální vybavení stolice. Veterinář k tomu použije buď pouze ruce, nebo lékařské kleště. Pokud jde o chronickou zácpu, je někdy nutné operativně odstranit část tlustého střeva. Této operaci se říká částečná kolektomie a provádí se u opakované chronické zácpy, nebo když je zřejmé, že tlusté střevo bylo nenávratně poškozeno.

Pokud je pes dehydrovaný nebo trpí chronickou zácpou (stav, který je obtížné zvládat nebo na který nepomáhá léčba), bude nutné jej kvůli léčbě hospitalizovat. Budou mu dodány tekutiny, a pokud užívá nějaké léky, které mohou způsobovat zácpu, tak se tyto léky vysadí nebo nahradí jinými. Často pomáhají laxativní výživové doplňky (například otruby, metylcelulóza, dýně, psyllium), ovšem ty někdy mohou zhoršit nadmutí střeva. Pokud k tomu dojde, pak je nutné přejít na lehce stravitelný jídelníček. Jakmile veterinář rozhodne, že pacient dostatečně doplnil tekutiny, zvíře bude uspáno, aby se mohla nahromaděná stolice manuálně odstranit. U lehčích stavů může k vyprázdnění pomoci klystýr.

Co dělat, když se pes nemůže vykakat

Pokud má pes problémy s vyprazdňováním (pes nekadí), je důležité určit příčinu zácpy. Jako první pomoc – když není možné ihned navštívit veterináře – lze použít lososový olej, který působí (nejen u psů) jako dobré projímadlo. Před aplikací medikamentů či doplňků ke stravě je nutné veterinární vyšetření a ověření diagnózy.

Seznam léčebných alternativ:

• nasazení projímadla
  • nasazení léků s pozitivním účinkem na činnost tlustého střeva, respektive svaloviny trávicí soustavy
  • léčba pomocí Metamucilu, vlákniny
  • klystýr (neprovádějte doma, hrozí zanesení infekce, která u psa může způsobit větší zdravotní rizika)
  • zvýšení fyzické aktivity

Gutalax pro psa

Gutalax je projímadlo určené pro lidi. Vhodné je upravit stravu, podávat více tekutin a na upravení tvrdé stolice použít Duphalac. Dávkování je na láhvi, velké balení stojí kolem 200 Kč. Je důležité najít správné dávkování, aby se pes neuchodil na stolici. Přípravek je sladký, tak by neměl být problém s jeho přijímáním.

Autor: © Mgr. Světluše Vinšová
Foto: