Černé uhlí pro psy

Veterina

Živočišné černé uhlí není registrováno ve veterinární praxi, přesto je hojně využíváno veterinárními lékaři pro svůj rychlý účinek.

Může pes černé uhlí

Živočišné černé uhlí patří do skupiny léků obsahujících medicinální uhlí, které pohlcuje plyny a toxické látky ze zažívacího ústrojí. Podává se při méně závažných střevních infekcích způsobených viry a bakteriemi a při dráždivém tračníku.

U psů je naprosto běžné, že mívají zažívací problémy spojené s průjmovými stavy. S těmito stavy se psi většinou sami vypořádají, a to obvykle do dvou dnů. Můžeme jim to urychlit dietním opatřením – naordinujeme psovi hladovku, přičemž alespoň 24 hodin nesmí dostat vůbec nic. Mimo tekutin, ty jsou pro psy velmi důležité z důvodu dehydratace.

Při průjmu můžeme psovi podat i živočišné černé uhlí (carbo medicinalis), a to v dávce 1–2 tablety na 5 kg hmotnosti.

Následující den je potřeba začít s postupným podáváním dietní stravy – nejvhodnější je rozvařená nesolená rýže s libovým (například drůbežím) masem, popřípadě s mrkví. Denní dávku rozdělte do několika menších porcí – raději krmte častěji a v malých dávkách.

Jestliže problémy neodezní do dvou dnů a pes začne být unavený, neklidný, anebo se objeví krev ve stolici, je potřeba navštívit veterinárního lékaře, který psa vyšetří.

I štěňatům se může podat černé uhlí, ale zde je dobré to nejprve konzultovat s veterinárním lékařem.

Podáváním černého uhlí řešíme pouze následky, ale nikoliv příčinu. Je však důležité u všech nemocí řešit zejména jejich příčinu.

Černé uhlí mívá u psů velmi dobrý a rychlý účinek. Jeho nevýhodou je, že obarví stolici a jen stěží se pak dá poznat, zda pes nekrvácí do stolice.

Kdy je vhodné použít černé uhlí

Živočišné černé uhlí je možné podávat psům při zažívacích potížích spojených s průjmovými stavy. Při podání tohoto preparátu by neměl pes vykazovat žádné jiné symptomy. Měl by být veselý a chovat se úplně běžně. Pokud u psa zpozorujete značnou únavu, bolesti, zvracení, zvýšenou teplotu, apatii nebo krev ve stolici, vyhledejte raději veterinárního lékaře.

Živočišné černé uhlí podáváme psům v dávce 1–2 tablety na 5 kg hmotnosti, u štěňat množství dávky konzultujeme s veterinárním lékařem. Vyšší dávky můžou způsobit zácpu nebo zvracení a následně střevní neprůchodnost.

Černé uhlí má u psů poměrně rychlý nástup účinku, nevýhodou však je obarvení stolice, takže není následně možné poznat, zda pes nemá ve stolici krev.

Co dalšího použít na průjem u psa

Při průjmovém onemocnění je možné kromě živočišného černého uhlí podávat i jiné léky, které jsou určeny pro člověka. Tyto přípravky nejsou sice určeny pro zvířata, ale někteří veterinární lékaři se jejich užití u psů nebrání. Jedná se o Endiaron a Smectu. Tyto preparáty mají hlavní výhodu v tom, že neobarvují stolici psů. Pokud se stav po podávání těchto preparátů nezlepší do dvou dnů, navštivte veterinárního lékaře. Pes by neměl mít jiné symptomy, jakými jsou únava, bolest, zvracení, zvýšená teplota, apatie nebo krev ve stolici.

Endiaron má účinek na některé střevní parazity a řadu bakteriálních střevních patogenů. Tento preparát se do zažívacího ústrojí téměř nevstřebává, nicméně existuje malý podíl, který se může resorbovat nebo vést k případům nevolnosti a lékového exantému u pacientů. Určitě by neměl být podáván dlouhodobě, protože zde hrozí poškození nervového aparátu. S ohledem na charakter látky a omezený způsob jejího vstřebávání ze zažívacího ústrojí lze předpokládat nízkou toxicitu této látky u psa, nicméně s ohledem na nedostupnost ověřených údajů nelze jednoznačně doporučit bezpečnou a účinnou dávku, ale většinou se dávkuje následovně: pes o hmotnosti do 10 kg ¼ tablety, a to maximálně 2x denně, pes o hmotnosti nad 10 kg ½ tablety, a to maximálně 2x denně.

Smecta je přírodní čištěný jíl s vysokou vazebnou kapacitou, váže ses hlenem sliznice zažívacího traktu a zvyšuje tak jeho kvalitu a množství. Tímto chrání sliznici proti infekci a škodlivým látkám a umožňuje rychlejší uzdravení. Výhodou je, že nebarví stolici a nezrychluje ani nezpomaluje průchod trávicím traktem. Vzhledem k minimálním nežádoucím účinkům, jako je přecitlivělost nebo zácpa, se Smecta nevstřebává do organismu, a proto je často podávána i veterinární praxi. Tento preparát vytváří suspenzi částeček navazujících na svůj povrch některé bakteriální toxiny, ale i jiné škodlivé látky, obaluje povrch sliznic, ale i obsah střeva povlakem – hlenem, proto škodlivé látky odcházejí společně se Smectou stolicí. Dávkování Smecty je pro malého psa 1/3 sáčku 3x denně, pro velkého psa 1 sáček 3x denně.

Foto: © Andrey

. Černé uhlí pro psy [online]. ČeskáVeterina.cz, . .

Wobenzym muže byt podáván psovi ?

Zdeňka urbanova

Dobrý den,Prosím o informaci jestli existuje nějaka podpurna léčba po opakovaných zánětech zubů a operacích ,jako je wobenzym, nebo i přímo Wobenzym,jestli.lze podávat pejskovi.Podotykam ze uzkostlive dbáme o ústní hygienu.Jedna se o pudlika.Nemuzu se dopátrat rozumného řeseni. Myslím že nejsou v pořádku ani opakování narkózy. Děkuji předem za odpověď. Urbanovs