Rakovina žaludku u psa

Rakovina žaludku se nevyhýbá ani čtyřnohým mazlíčkům. Onemocnění je zákeřnější v tom, že svému majiteli psi nemohou říct, co je trápí. Rozpoznání příznaků této nemoci je tak na páníčkovi. Pokud se onemocnění podchytí včas, dá se ještě mnohé zachránit.

Jak se pozná rakovina u psa

Jak poznat rakovinu u psa, to je oříšek (můj pes má rakovinu). Pokud se u zvířete objeví letargie, mělo by to pro majitele být prvním varovným znamením. Důležité jsou především změny chování u zvířete. Dalším signálem je chuť k jídlu. Pokud pes nežere a hubne, je něco v nepořádku.

Dalším signálem je zápach z tlamy. Každému psovi jde cítit z tlamy, ale pokud se jeho dech změní, je štiplavý a silný, což opět pozná jen jeho majitel, může jít o další varovný signál. Majitel by měl poznat rozdíl mezi špatným dechem a zkaženým dechem, který může být příznakem nádoru.

Také výskyt hrudky a bulky může upozornit na patologii. Alespoň jednou za měsíc byste měli svého psa prohlédnout, zda nemá na těle nějaké bulky. Nezapomeňte zejména na oblasti břicha, nohou a za ušima. Mnohdy se to dá poznat i při pouhém hlazení. Ne všechny z těchto kožních anomálií jsou zhoubné, ale bez veterináře to nezjistíte. Zpravidla platí, že pokud se dá s bouličkou pod kůží pohybovat, je tvořená tukem, pokud ne, nejspíš půjde o rakovinu. Jestli něco takového objevíte, neváhejte tedy s návštěvou veterináře.

Dále se může objevit kašel bez příčiny. Kašlem čas od času trpí každý pes, neustálé kašlání a sípání ovšem normální není. Pokud u svého psa pozorujete chronické problémy s kašlem, může jít o příznaky onemocnění srdce, plic nebo rakoviny. Nádor může metastazovat do plic a působit tak zvířeti respirační problémy.

Pokud pes mění nálady a je agresivní, tak rovněž zpozorněte. Každý chovatel osobnost svého psa zná, a tak rychle pozná, zda je agresivnější a náladovější, než je u něj obvyklé. Pokud vrčí a cení zuby i na lidi, které dobře zná, a brání se fyzickému kontaktu, je pravděpodobné, že je nemocný a trpí bolestmi.

Nehojící se rány jsou dalším varovným signálem. Nějaká ta odřenina nebo ranka se čas od času objeví na každém pejskovi, ale pokud jsou tyto odřeniny nápadné, a navíc se špatně hojí, nemusí jít o rány způsobené úrazy, ale o vředy, které má na svědomí rakovina.

Příznakem rakoviny u psa mohou být i časté nevolnosti a průjmy. Stejně jako lidem i psům se jednou za čas stane, že jim něco nesedne a je jim špatně. Pokud se ale tyto nevolnosti opakují jednou či vícekrát do týdne, může být na vině vážné onemocnění. A jestliže například zjistíte, že má pes v moči či ve stolici krev, že se najednou i pomočuje, může jít o příznaky negativních fyzických změn.

Také barva dásní může být signálem patologie. U zdravého psa mají dásně intenzivní světle růžovou barvu. Alespoň jednou do měsíce tlamu vašeho mazlíčka prozkoumejte. Pokud jsou dásně tmavé či zašedlé, konzultujte to s veterinářem.

Ani záchvaty třesu nejsou samozřejmostí. Tento symptom psí rakoviny se objevuje zejména u starších psů. Pokud už má váš mazlíček něco za sebou, pozorujte ho při odpočinku. Jestliže se chvílemi nedobrovolně třese, raději zajeďte k veterináři.

Pokud dojde k nejhoršímu a vy se musíte smířit s tím, že váš pes má rakovinu, nemusí být ještě nic ztraceno, ne vždy stav psa musí nutně znamenat definitivní konec a beznaděj. Onkologických diagnóz je velmi mnoho, vzhledem k prodlužujícímu se věku psů jsou ovšem nádorová onemocnění častou diagnózou.

Chemoterapie u psa

Pro diagnostiku onkologických onemocnění bude veterinář většinou vyžadovat i kompletní vyšetření krve, sonografické vyšetření břicha a rentgenové snímky hrudníku a břicha. Sofistikované a velmi přesné (ale stále taky poměrně drahé a pouze na větších klinikách dostupné) jsou diagnostické metody jako počítačová tomografie CT nebo magnetická rezonance (MRI). V humánní medicíně se u některých typů nádorů sledují i takzvané onkomarkery. Ve „veterině“ existuje možnost stanovení onkomarkerů z krve také, ale není možné stanovit tak závažnou diagnózu jen na podkladě tohoto vyšetření. Navíc onkomarkery jsou zvýšené jen u některých typů nádorů a ve veterinární léčbě není ještě tolik zkušeností s interpretací výsledků.

Chemoterapie je pro úspěšnou léčbu některých onkologických onemocnění nezbytná. Chemoterapeutika bývají velmi silné léky (dalo by se říci jedy), jejichž podání a vedení léčby je vhodné svěřit do rukou zkušených a specializovaných veterinárních lékařů.

Ozáření se často používá jako následná léčba po chirurgickém odstranění nádoru. Ozařování se provádí pod dohledem veterinárního onkologa a je pro některé typy nádorů nejlepší možnou léčbou, cílenější a šetrnější než chemoterapie.

Etickou otázkou zůstává, zda geriatrického psa (jako nejčastějšího onkologického pacienta) s dalšími možnými zdravotními neduhy nechávat podstupovat náročnou chemoterapii. Je potřeba vědět, že i veterinární medicína má sice v onkologii mnoho možností léčby, ale také své limity. Každý majitel nemocného psa má nárok na konzultace stavu svého psího kamaráda s více veterináři. Konečné, nelehké rozhodnutí, zda (tam, kde to je možné) podstoupit léčbu nebo volit eutanazii, či dožití v případě, kdy je pes ještě bez bolestí s přijatelnou kvalitou života, je vždy na majiteli samotném.

Příznaky rakoviny žaludku u psa

Nejčastějším příznakem je měkká stolice nebo průjem. Dalšími příznaky mohou být:

• zvracení
  • regurgitace (návrat nestrávené potravy do úst bez nauzey a dávení)
  • plynatost střev, nadýmání
  • celková slabost
  • průjem/zácpa
  • nechutenství

Léčba rakoviny žaludku u psa

Stejně jako člověk i pes při onemocnění nádorovitým bujením potřebuje při diagnóze a léčbě pomoc onkologa. Veterinární onkolog určuje nejvhodnější postupy léčby a koordinuje léčebné programy pro zvířata postižená rakovinou – často slouží i jako poradce a konzultant pro veterináře v privátních ordinacích. Když vás veterinář doporučí se psem k veterinárnímu onkologovi, dělá to proto, aby pes dostal tu nejvhodnější a nejlepší odbornou péči. V některých případech veterinář pouze konzultuje případ s onkologem, v jiných je nutné doporučení k onkologovi k důkladnějšímu vyšetření a případně i k léčbě. Diplomovaný onkolog má speciální diagnostické a léčebné prostředky, které praktický veterinář ve většině případů nemívá.

Cílem léčby je zničit abnormální nádorovité buňky a zachovat buňky zdravé. Důležitým rozdílem v humánní a zvířecí onkologii je, že cílem u lidí je vzhledem k délce života onemocnění vyléčit. U zvířat je cílem prodloužit život při zachování jeho kvality. V mnoha případech veterinární onkolog ve snaze o co nejlepší léčebný výsledek kombinuje některé anebo všechny léčebné možnosti, jako jsou:

• léčba chirurgická
  • léčba radiační (ozáření)
  • chemoterapie
  • imunoterapie

Stejně jako u lidí zatím neexistuje cesta, jak se vyhnout a zabránit nádorovému onemocnění. Můžete ale snížit rizika. Důležité jsou pravidelné preventivní prohlídky u veterináře. Ani on není schopen tvorbě nádorů zabránit, ale pokud je nádorové bujení odhaleno včas, je daleko větší šance na jeho snazší zvládnutí.

Jak krmit psa s rakovinou

Veterinární lékař může dát následující doporučení:

• Zajistit zvířeti dostatek čerstvé pitné vody, aby se předešlo jeho dehydrataci.
  • Krmit zvíře speciálním, vysoce stravitelným krmivem pro domácí zvířata (lze zakoupit u veterinárního lékaře). To zamezí dráždění žaludku.
  • Následně pozvolna převést zvíře na běžné krmení s tím, že se postupně bude snižovat procentuální zastoupení diety v prospěch „normálního“ krmení, a to během tří až pěti dnů (nebo na základě pokynů veterinárního lékaře).
  • Pokud po převedení na běžné krmivo začne zvíře opět zvracet, je třeba bezodkladně kontaktovat veterinárního lékaře.

Terapeutický přístup je většinou kombinací léčivých přípravků a výživy. Nutriční přístup k onemocnění je jiný. Je proto důležité vše konzultovat s veterinárním lékařem a společně pracovat na kvalitě života psa.

Autor: © Mgr. Světluše Vinšová
Foto: